Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2020

“Δεν χρειάζεται εθνική μεμψιμοιρία για θέματα που μας ενώνουν”

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΠΕΡΙΕΙΧΕ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ…….

Είναι δεδομένο ότι δεν μπορούμε να συγκρίνουμε την Εθνεγερσία ενος ΕΘΝΟΥΣ με ιστορική συνέχεια χιλιάδων ετών (και όχι 200), με την Αμερικανική επανάσταση που οδήγησε στην δημιουργία ενός νεοσύστατου έθνους που μετράει 237 χρόνια ύπαρξης.

Η ελληνική Εθνεγερσία εμπνεύστηκε απ’ την Γαλλική Επανάσταση (1789) και τον Διαφωτισμό (1774-1821), και ήταν εξέγερση για την απελευθέρωση του Εθνους κι όχι επανάσταση για τη δημιουργία έθνους, όπως η αμερικανική……

Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΜΕ ΑΠΛΟ , ΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΟ ΛΟΓΟ ΕΞΗΓΕΙ ΤΙ ΗΤΑΝ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΑ , ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ 1821 ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ………..

….”η εδική μας Επανάσταση δεν είναι εμφύλιος, σαν τις Ευρωπαϊκές επαναστάσεις…

…αλλά ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΘΝΟΥΣ ΣΚΛΑΒΩΜΕΝΟΥ ΕΝΑΝΤΙΑ Σ ΑΛΛΟΝ ΕΘΝΟΣ ΤΥΡΑΓΝΙΚΟΝ !!!!”

ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΑΣ ΗΤΑΝ Η ΤΡΙΣΧΙΛΙΟΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ, ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΜΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΤΕΤΡΑΚΟΣΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΙΑΣ ( 80 εξεγέρσεις !!!!!! Μια κάθε πέντε χρόνια , ενάντια στον Τούρκο κατακτητή !!!!!)…..ΗΤΑΝ Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ , Η ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ , Ο ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ……….ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ . ΗΤΑΝ Ο ΠΟΘΟΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ……ΗΤΑΝ Η ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ ΠΡΩΤΟ ΤΑ ΦΩΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ……

Οι ιδρυτές της Φιλικής Εταιρίας, ειναι γεγονός ,ότι εμπνεύστηκαν το όρομα της Εθνεγερσίας ΚΑΙ από τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό που μεταδόθηκε μέσω των παροικιών και στον υπόδουλο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ , με καθυστέρηση λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούσαν στις Τουρκοκρατούμενες ελληνικες περιοχές . Στον ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ δημιουργήθηκε, κατα την περίοδο 1750-1821, ενα πνευματικο κινημα ανάλογου του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού , που ονομάστηκε Νεοελληνικός Διαφωτισμός με έντονη πνευματική δραστηριότητα γύρω από θεμελιώδεις ιδέες όπως ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, Δικαιωσυνη , Αρετή , Ανεξιθρησκεία, Επιστήμη ,με αντικειμενικό σκοπό τον φωτισμό των υπόδουλων Ελλήνων, ώστε αυτοί να διεκδικήσουν την απελευθέρωσή τους .

Οι Μεγάλοι ΕΛΛΗΝΕΣ διαφωτιστές όπως ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833) και ο Ρήγας Φεραίος (1757-1798) διέδωσαν το μήνυμα της εθνεγερσίας στη βάση της ιστορικής συνέχειας του ελληνισμού. Τα αρχαία μνημεία βοήθησαν τους εξεγερμένους να τεκμηριώσουν την ιστορική τους ταυτότητα. Από την άλλη μεριά, οι αρχαιότητες υπήρξαν ισχυρή πηγή έμπνευσης για το κίνημα του φιλελληνισμού.

Το παράδειγμα των Γάλλων, οι οποίοι αγωνίσθηκαν με το σύνθημα της Γαλλικής Επανάστασης «Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη», ενδυνάμωσε την απόφαση του Ρήγα να αφιερώσει όλες τις δυνάμεις του στην προετοιμασία της εθνεγερσίας του ΕΘΝΟΥΣ των Ελλήνων .

Η Αμερικανική Επανάσταση αποτέλεσε την έμπρακτη εφαρμογή των ιδεών του Διαφωτισμού εμπεδώνοντας τις έννοιες της ελευθερίας, της ισονομίας και του ελεύθερου συνταγματισμού , επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τόσο τις μετέπειτα επαναστατικές διαδικασίες όσο και την πίστη των ανθρώπων για τη δημιουργία ενός νέου και πιο ελεύθερου κόσμου.

Ωστόσο το αμερικανικό Σύνταγμα του 1788 δεν κατοχυρώνει μια «ριζοσπαστική δημοκρατία» και μία «ηθική οικονομία», παρά μόνο την ιδιοκτησία, την ελεύθερη αγορά και τα συμφέροντα της τοτε αμερικανικής ελίτ , αποτέλεσμα αυτού ηταν λιγότερο από έναν αιώνα αργότερα εκατοντάδες χιλιάδες Αμερικανοί θα σκοτωθούν στα πεδία των μαχών ενός ακόμα μεγαλύτερου πολέμου, αυτή τη φορά εμφυλίου, για το δικαίωμα της ισότητας μεταξύ των ανθρώπων.

Οταν τα νέα για την Ελληνική Επανάσταση έφτασαν στις ΗΠΑ, αμεσα οργανώθηκαν φιλελληνικές επιτροπές, γράφτηκαν ένθερμα κείμενα, κατατέθηκαν ακόμα και προτάσεις για δυναμική στρατιωτική επέμβαση των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό την προστασία των χριστιανικών πληθυσμών της περιοχής , η οποια βέβαια δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ . Ομως ο αμερικανικός στόλος στη Μεσόγειο επισκέφθηκε την απελευθερωμένη Πελοπόννησο στις αρχές του καλοκαιριού του 1821, διερευνητικά μεν, αλλά με φιλική διάθεση και αναγνωρίζοντας εμμέσως τους Ελληνες ως εμπόλεμους.

Ομως παρά τις αρχικές ενθουσιώδεις προθέσεις, η αμερικανική κυβέρνηση δεν επενέβη δυναμικά ούτε στο διπλωματικό πεδίο διοτι ήθελε να αποφύγει τις επεμβάσεις των Ευρωπαίων στην αμερικανική ήπειρο και οι ίδιοι θα απέφευγαν με τη σειρά τους την εμπλοκή στις ευρωπαϊκές υποθέσεις . Η αμερικανική κυβέρνηση και το Κογκρέσο εξέφραζαν απλώς τα φιλικά αισθήματά τους για τον αγώνα των Ελλήνων.

Ο αρχιτέκτονας αυτής της πολιτικής ήταν ο υπουργός Εξωτερικών , ο Τζον Κουίνσι Ανταμς, ο οποίος διαδέχθηκε τον Μονρόε στην προεδρία των ΗΠΑ ακριβώς τις ημέρες που αποβιβαζόταν ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο. Ο Ανταμς ήταν πιο επιφυλακτικός από τον Μονρόε στο διπλωματικό επίπεδο, αλλά στις μέρες του, ειδικά την περίοδο 1827-28 καταφτάνει στην Ελλάδα μια τεραστίων διαστάσεων αμερικανική ανθρωπιστική βοήθεια που έχει στόχο την ανακούφιση των προσφύγων και του άμαχου πληθυσμού. Ο Ιωάννης Καποδίστριας ευχαρίστησε δημόσια την αμερικανική κυβέρνηση γι’ αυτή τη βοήθεια που έσωσε τη ζωή χιλιάδων Ελλήνων, προήλθε, όμως, αποκλειστικά από την ιδιωτική φιλανθρωπία.

Ο πιο ενθουσιώδης φιλέλληνας από τους «πατέρες» του αμερικανικού έθνους, τους πρωταγωνιστές της αμερικανικής Επανάστασης που ζούσαν ακόμα, ήταν ο πατέρας του Ανταμς, ο δεύτερος πρόεδρος των ΗΠΑ Τζον Ανταμς. Ο 86χρονος επαναστάτης όχι μόνο εκδήλωσε ήδη από το τέλος του 1821 τον ενθουσιασμό του για την Ελληνική Επανάσταση («Και τι σημασία έχει που απέχει 4.000 μίλια η Ελλάδα, δεν μας ενδιαφέρει δηλαδή η εξασφάλιση της Ελευθερίας της;») αλλά στην προσωπική αλληλογραφία του υποστήριζε την υποχρέωση των ΗΠΑ να εξάγουν την Επανάσταση στην Ευρώπη.

Ολα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα οι Αμερικανοί ηγετες να είναι πολύ δημοφιλείς στην Ελλάδα. Ο Τζορτζ Ουάσιγκτον ήταν αντικείμενο θαυμασμού από τους αγωνιστές (και τον Διονύσιο Σολωμό), ο Βενιαμίν Φραγκλίνος είχε προμαχώνα με το όνομά του στο Μεσολόγγι και ο Μονρόε ήταν ο πιο δημοφιλής αρχηγός κράτους στον ελληνικό χώρο, είχε ξεπεράσει σε δημοφιλία ακόμα και τον Τσάρο.

Για αρκετούς Ελληνες του Διαφωτισμού , οι ΗΠΑ αποτελουσαν ένα πολιτικό και θεσμικό πρότυπο , όπως και για δύο σημαντικούς φιλελεύθερους, τον Αδαμάντιο Κοραή και τον Αναστάσιο Πολυζωίδη. Με το Σύνταγμα της Τροιζήνας, το πιο ριζοσπαστικά φιλελεύθερο και δημοκρατικό στην Ευρώπη του 1827, οι θαυμαστές του αμερικανικού μοντέλου κατόρθωσαν να το μεταφέρουν, μέχρι ένα βαθμό, στην Ελλάδα. Αλλά αυτό το Σύνταγμα δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Ο Καποδίστριας το αντιμετώπισε ως εμπόδιο στο πολιτικό πρόγραμμά του αλλά επιπλέον και ως επικίνδυνο για έναν θεσμικά ανώριμο λαό.

Ομως, η σημαντικότερη διάσταση της σχέσης της αμερικανικής επανάστασης και της Ελληνικής Εθνεγερσίας του 1821 , είναι εκείνοι οι γενναίοι φιλέλληνες Αμερικανοί που ταξίδεψαν μέχρι την Ελλάδα για να βοηθήσουν στην Επανάσταση. Οπως ο θρυλικός γιατρός Σάμιουελ Γκρίντλεϊ Χάου και ο λιγότερο γνωστός Τζόναθαν Μίλερ. Ο Μίλερ επέστρεψε στην Αμερική με ορφανά Ελληνόπουλα που υιοθέτησε. Ενα από αυτά, ο Λουκάς-Μιλτιάδης Μίλερ θα γίνει ο πρώτος Ελληνας που θα εκλεγεί στο αμερικανικό κογκρέσο .

Επομενως ,υφίστανται ιστορικοί λόγοι , ώστε κατα τις εορταστικές- επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Εθνεγερσίας του 1821 , να αναφερθεί, να εξετασθεί και η επίδραση, η στάση του νεοσύστατου «ΕΘΝΟΥΣ» των ΗΠΑ στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 . Αυτό πρέπει να γίνει , πέραν από τους ιστορικούς λόγους, και για διπλωματικούς και ευρύτερους πολιτικούς λόγους και πάντα προς υποστήριξη των Εθνικων μας Συμφερόντων .

ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΜΕΜΨΙΜΟΙΡΙΑ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΝΩΝΟΥΝ .
το είδαμε militaire.gr
Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΙΑΖΙΑΣ
Επίτιμος Α/ΓΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου