Ανεβαίνει ο λογαριασμός της διάσωσης των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ανέρχεται πλέον στα 350 εκατ. ευρώ από 300 εκατ. ευρώ που ήταν πριν, και με τα κεφάλαια αυτά η διοίκηση της επιχείρησης θα πρέπει να επιτύχει τρεις στόχους για τη διάσωσή της. Πρώτον, να χρηματοδοτήσει το γενναίο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, δεύτερον, να αποπληρώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τρίτους, και τρίτον, να αποκτήσει ένα ικανοποιητικό κεφάλαιο κίνησης που θα κρατήσει την εταιρεία χωρίς τον κίνδυνο στάσης πληρωμών για μια περίοδο που εκτιμάται σε περίπου 12 μήνες.
Αναφορικά με τον πρώτο στρατηγικό στόχο, το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αυτός παραμένει περίπου ως είχε και επιδίωξη είναι η συρρίκνωση του προσωπικού κατά περίπου 2.000 άτομα. Το πρόγραμμα αυτό θα απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της κεφαλαιακής ένεσης που θα λάβει ο οργανισμός, καθώς μπορεί να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ.
Η μείωση του προσωπικού θα συνοδευθεί με αναδιοργάνωση τόσο του δικτύου των ΕΛΤΑ, όσο και της θυγατρικής τους ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η λειτουργική συγχώνευση των δύο επιχειρήσεων ήδη έχει ξεκινήσει, και στο τέλος του προγράμματος διάσωσης θα οριστικοποιηθεί και νομικά η συγχώνευση. Αυτό θεωρείται αναπόφευκτο από τη στιγμή που η διάσωση των ΕΛΤΑ θα βασιστεί στον μετασχηματισμό της επιχείρησης και τη μετατροπή της από μια επιχειρησιακή μονάδα διακίνησης αλληλογραφίας σε μονάδα διακίνησης δεμάτων. Παράγοντες κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι ο βασικός πυρήνας των εσόδων της εταιρείας στο μέλλον θα προκύψει από την κάλυψη των αναγκών του ηλεκτρονικού εμπορίου. Από εκεί και μετά θα επανεξεταστεί το σετ παρεχόμενων υπηρεσιών (π.χ. ενέργειας, ασφάλισης, μεταφοράς κεφαλαίων κ.λπ.) των ΕΛΤΑ προς την αγορά.
Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου φυσικά θα συνοδευθεί με αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και δραστική τροποποίηση της υφιστάμενης Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Η νέα ΕΣΣΕ θα έχει εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα από τη σημερινή, καθώς τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια, οι όποιες μεταβολές σημειώνονταν σε αυτή, ήταν πάντοτε προς όφελος των εργαζομένων.
Το δεύτερο μεγάλο κονδύλι της κεφαλαιακής ένεσης εκτιμάται ότι θα κατευθυνθεί από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της επιχείρησης. Σχεδόν 100 εκατ. ευρώ οφείλει η εταιρεία σε τρίτους, κυρίως προς ασφαλιστικά ταμεία. Ετσι, η εξόφληση αυτή θα φέρει ένα μεγάλο μέρος της κρατικής ενίσχυσης πίσω στα κρατικά ταμεία. Τέλος, με την κεφαλαιακή ένεση τα ΕΛΤΑ θα αποκτήσουν κεφάλαιο κίνησης που εκτιμάται σε 30 έως 50 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό κρίνεται ικανοποιητικό για τη διατήρηση εν ζωή, χωρίς το ρίσκο πιστωτικού γεγονότος, περίπου για ένα χρόνο.
Σημειώνεται ότι ένα σημαντικό μέρος της κεφαλαιακής ένεσης που πρόκειται να δεχθούν τα ΕΛΤΑ ήδη το οφείλει το ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για την αποζημίωση του κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας στις ταχυδρομικές υπηρεσίες της χώρας, η οποία υπολογίζεται σε 155 εκατ. ευρώ χωρίς τις προσαυξήσεις. Το κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας εκτιμάται σε 260 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013-2019 και τα ΕΛΤΑ μέχρι σήμερα έχουν εισπράξει τα 105 εκατ. ευρώ. Μένουν να εισπραχθούν τα υπόλοιπα, μαζί με τις προσαυξήσεις που έχουν δημιουργηθεί.
Η καταβολή ωστόσο της αποζημίωσης αυτής, παρόλο που έχει ελεγχθεί στο μεγαλύτερο μέρος της (2013-2017) από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), θα πρέπει να περάσει από την κρησάρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη ετοιμάζεται φάκελος στην κυβέρνηση προκειμένου να υποβληθεί στην Κομισιόν, ώστε όποια κεφαλαιακή ένεση λάβουν τα ΕΛΤΑ να μη θεωρηθεί αθέμιτη κρατική ενίσχυση. Ολα τα παραπάνω αναμένεται να γνωστοποιηθούν, παράλληλα με το στρατηγικό σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης μέσα στον επόμενο μήνα.
Αναφορικά με τον πρώτο στρατηγικό στόχο, το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αυτός παραμένει περίπου ως είχε και επιδίωξη είναι η συρρίκνωση του προσωπικού κατά περίπου 2.000 άτομα. Το πρόγραμμα αυτό θα απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της κεφαλαιακής ένεσης που θα λάβει ο οργανισμός, καθώς μπορεί να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ.
Η μείωση του προσωπικού θα συνοδευθεί με αναδιοργάνωση τόσο του δικτύου των ΕΛΤΑ, όσο και της θυγατρικής τους ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η λειτουργική συγχώνευση των δύο επιχειρήσεων ήδη έχει ξεκινήσει, και στο τέλος του προγράμματος διάσωσης θα οριστικοποιηθεί και νομικά η συγχώνευση. Αυτό θεωρείται αναπόφευκτο από τη στιγμή που η διάσωση των ΕΛΤΑ θα βασιστεί στον μετασχηματισμό της επιχείρησης και τη μετατροπή της από μια επιχειρησιακή μονάδα διακίνησης αλληλογραφίας σε μονάδα διακίνησης δεμάτων. Παράγοντες κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι ο βασικός πυρήνας των εσόδων της εταιρείας στο μέλλον θα προκύψει από την κάλυψη των αναγκών του ηλεκτρονικού εμπορίου. Από εκεί και μετά θα επανεξεταστεί το σετ παρεχόμενων υπηρεσιών (π.χ. ενέργειας, ασφάλισης, μεταφοράς κεφαλαίων κ.λπ.) των ΕΛΤΑ προς την αγορά.
Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου φυσικά θα συνοδευθεί με αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και δραστική τροποποίηση της υφιστάμενης Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Η νέα ΕΣΣΕ θα έχει εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα από τη σημερινή, καθώς τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια, οι όποιες μεταβολές σημειώνονταν σε αυτή, ήταν πάντοτε προς όφελος των εργαζομένων.
Το δεύτερο μεγάλο κονδύλι της κεφαλαιακής ένεσης εκτιμάται ότι θα κατευθυνθεί από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της επιχείρησης. Σχεδόν 100 εκατ. ευρώ οφείλει η εταιρεία σε τρίτους, κυρίως προς ασφαλιστικά ταμεία. Ετσι, η εξόφληση αυτή θα φέρει ένα μεγάλο μέρος της κρατικής ενίσχυσης πίσω στα κρατικά ταμεία. Τέλος, με την κεφαλαιακή ένεση τα ΕΛΤΑ θα αποκτήσουν κεφάλαιο κίνησης που εκτιμάται σε 30 έως 50 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό κρίνεται ικανοποιητικό για τη διατήρηση εν ζωή, χωρίς το ρίσκο πιστωτικού γεγονότος, περίπου για ένα χρόνο.
Σημειώνεται ότι ένα σημαντικό μέρος της κεφαλαιακής ένεσης που πρόκειται να δεχθούν τα ΕΛΤΑ ήδη το οφείλει το ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για την αποζημίωση του κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας στις ταχυδρομικές υπηρεσίες της χώρας, η οποία υπολογίζεται σε 155 εκατ. ευρώ χωρίς τις προσαυξήσεις. Το κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας εκτιμάται σε 260 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013-2019 και τα ΕΛΤΑ μέχρι σήμερα έχουν εισπράξει τα 105 εκατ. ευρώ. Μένουν να εισπραχθούν τα υπόλοιπα, μαζί με τις προσαυξήσεις που έχουν δημιουργηθεί.
Η καταβολή ωστόσο της αποζημίωσης αυτής, παρόλο που έχει ελεγχθεί στο μεγαλύτερο μέρος της (2013-2017) από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), θα πρέπει να περάσει από την κρησάρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη ετοιμάζεται φάκελος στην κυβέρνηση προκειμένου να υποβληθεί στην Κομισιόν, ώστε όποια κεφαλαιακή ένεση λάβουν τα ΕΛΤΑ να μη θεωρηθεί αθέμιτη κρατική ενίσχυση. Ολα τα παραπάνω αναμένεται να γνωστοποιηθούν, παράλληλα με το στρατηγικό σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης μέσα στον επόμενο μήνα.
το είδαμε kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου