Ενας γενειοφόρος άνδρας με παπιγιόν «κρυβόταν» για 113 ολόκληρα χρόνια μέσα σε έναν από τους πρώτους πίνακες του Πάμπλο Πικάσο, το «Μπλε δωμάτιο», που δημιούργησε ο κορυφαίος Ισπανός ζωγράφος το 1901.
Το μυστήριο του άντρα, που δείχνει να έχει ευγενική καταγωγή, καθώς φορά τρία δαχτυλίδια δεν έχει λυθεί, ωστόσο εικάζεται πως πίσω από το κρυμμένο πορτρέτο βρίσκεται το πρόσωπο του Αμβρόσιου Βολάρ, ενός από τους πιο διάσημους εμπόρους έργων τέχνης των αρχών του 2ου αιώνα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια κρυφή εικόνα αποκαλύπτεται κάτω από ένα έργο τέχνης του Πικάσο, ενώ κι άλλοι κορυφαίοι ζωγράφοι επαναχρησιμοποιούσαν τους καμβάδες τους, όπως ο Βαν Γκονγκ. Πριν από λίγα χρόνια αποκαλύφθηκε πως ο πίνακας του Ρέμπραντ «Ηλικιωμένος άντρας με στρατιωτική στολή» κρύβει και μια άλλη εκδοχή του πορτρέτου εκτός από αυτήν που βλέπουμε με γυμνό μάτι, ενώ η τεχνική ανάλυση ενός πίνακα του Βαν Γκονγκ με ηλιοτρόπια αποκάλυψε την παρουσία δύο... παλαιστών.
Μια ενδελεχής έρευνα στο «La Vie» του Πικάσο έδειξε πως είχε δουλέψει ξανά τη σύνθεση του έργου, ενώ ένας μυστακοφόρος άνδρας βρέθηκε κάτω από τον πίνακα «Γυναίκα που σιδερώνει» στο Μουσείο Guggenheim του Μανχάταν. Ο αδελφός του Ναπολέοντα Βοναπάρτη βρίσκοταν πιθανώς κρυμμένος σε ένα μυστικό έργο που ανακαλύφθηκε κάτω από το πορτρέτο του δικαστή Don Ramon Satue, που είχε φτιάξει το 1823 ο συμπατριώτης του Πικάσο, Φρανσίσκο Γκόγια.
Οι λόγοι που οδήγησαν τον Πικάσο σε αυτή την πρακτική ήταν, όπως ισχυρίζεται η επιμελήτρια Σούζαν Μπέχρεντς Φρανκ στο Associated Press, καθαρά οικονομικοί. «Οταν ο Πικάσο είχε μία ιδέα, ξέρετε, έπρεπε να κάτσει κάτω και να την υλοποιήσει», είπε εξηγώντας το γιατί ο καλλιτέχνης ζωγράφισε πάνω από έναν ήδη έτοιμο πίνακα, μόνο και μόνο επειδή εκείνη την ώρα του ήρθε η έμπνευση. «Δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά την αγορά νέων καμβάδων κάθε φορά που είχε μία ιδέα. Αρκετές φορές, μάλιστα, εργαζόταν επάνω σε χαρτόνια, γιατί οι καμβάδες ήταν πολύ πιο ακριβοί».
Οι συντηρητές υποψιάζονταν από το 1954 πως μπορεί να υπήρχε ένας άλλος πίνακας κάτω από την επιφάνειά του, καθώς οι πινελιές δεν ταίριαζαν με τη σύνθεση μιας γυναίκας που έκανε μπάνιο στο στούντιο του Πικάσο. Τη δεκαετία του 1990 όμως μια ακτινογραφία αποκάλυψε μια «ασαφή εικόνα» κάτω από τον κύριο πίνακα. «Είναι μία από αυτές τις στιγμές που πραγματικά κάνουν τη δουλειά μας τόσο μοναδική», δήλωσε η συντηρήτρια Πατρίτσια Φαβέρο που πήρε μέρος στην έρευνα που ξεκίνησε από το 2008.
Αναγνωρισμένος ως ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, ο Πάμπλο Πικάσο επικεντρώθηκε στα μονοχρωματικά έργα ζωγραφικής, σε αποχρώσεις του μπλε και του πρασινομπλέ κατά τη διάρκεια της μπλε περιόδου του 1900-1904.
Το μυστήριο του άντρα, που δείχνει να έχει ευγενική καταγωγή, καθώς φορά τρία δαχτυλίδια δεν έχει λυθεί, ωστόσο εικάζεται πως πίσω από το κρυμμένο πορτρέτο βρίσκεται το πρόσωπο του Αμβρόσιου Βολάρ, ενός από τους πιο διάσημους εμπόρους έργων τέχνης των αρχών του 2ου αιώνα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια κρυφή εικόνα αποκαλύπτεται κάτω από ένα έργο τέχνης του Πικάσο, ενώ κι άλλοι κορυφαίοι ζωγράφοι επαναχρησιμοποιούσαν τους καμβάδες τους, όπως ο Βαν Γκονγκ. Πριν από λίγα χρόνια αποκαλύφθηκε πως ο πίνακας του Ρέμπραντ «Ηλικιωμένος άντρας με στρατιωτική στολή» κρύβει και μια άλλη εκδοχή του πορτρέτου εκτός από αυτήν που βλέπουμε με γυμνό μάτι, ενώ η τεχνική ανάλυση ενός πίνακα του Βαν Γκονγκ με ηλιοτρόπια αποκάλυψε την παρουσία δύο... παλαιστών.
Μια ενδελεχής έρευνα στο «La Vie» του Πικάσο έδειξε πως είχε δουλέψει ξανά τη σύνθεση του έργου, ενώ ένας μυστακοφόρος άνδρας βρέθηκε κάτω από τον πίνακα «Γυναίκα που σιδερώνει» στο Μουσείο Guggenheim του Μανχάταν. Ο αδελφός του Ναπολέοντα Βοναπάρτη βρίσκοταν πιθανώς κρυμμένος σε ένα μυστικό έργο που ανακαλύφθηκε κάτω από το πορτρέτο του δικαστή Don Ramon Satue, που είχε φτιάξει το 1823 ο συμπατριώτης του Πικάσο, Φρανσίσκο Γκόγια.
Οι λόγοι που οδήγησαν τον Πικάσο σε αυτή την πρακτική ήταν, όπως ισχυρίζεται η επιμελήτρια Σούζαν Μπέχρεντς Φρανκ στο Associated Press, καθαρά οικονομικοί. «Οταν ο Πικάσο είχε μία ιδέα, ξέρετε, έπρεπε να κάτσει κάτω και να την υλοποιήσει», είπε εξηγώντας το γιατί ο καλλιτέχνης ζωγράφισε πάνω από έναν ήδη έτοιμο πίνακα, μόνο και μόνο επειδή εκείνη την ώρα του ήρθε η έμπνευση. «Δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά την αγορά νέων καμβάδων κάθε φορά που είχε μία ιδέα. Αρκετές φορές, μάλιστα, εργαζόταν επάνω σε χαρτόνια, γιατί οι καμβάδες ήταν πολύ πιο ακριβοί».
Οι συντηρητές υποψιάζονταν από το 1954 πως μπορεί να υπήρχε ένας άλλος πίνακας κάτω από την επιφάνειά του, καθώς οι πινελιές δεν ταίριαζαν με τη σύνθεση μιας γυναίκας που έκανε μπάνιο στο στούντιο του Πικάσο. Τη δεκαετία του 1990 όμως μια ακτινογραφία αποκάλυψε μια «ασαφή εικόνα» κάτω από τον κύριο πίνακα. «Είναι μία από αυτές τις στιγμές που πραγματικά κάνουν τη δουλειά μας τόσο μοναδική», δήλωσε η συντηρήτρια Πατρίτσια Φαβέρο που πήρε μέρος στην έρευνα που ξεκίνησε από το 2008.
Αναγνωρισμένος ως ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, ο Πάμπλο Πικάσο επικεντρώθηκε στα μονοχρωματικά έργα ζωγραφικής, σε αποχρώσεις του μπλε και του πρασινομπλέ κατά τη διάρκεια της μπλε περιόδου του 1900-1904.
το είδαμε imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου