Σε αναζήτηση άλλων αγορών, πλην της χώρας μας, βρίσκονται οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Συγκεκριμένα, όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής χρηματοδότησης XRTC Γιώργος Ξηραδάκης, η πορεία της ελληνικής ακτοπλοΐας αυτή τη στιγμή εξαρτάται πάρα πολύ από την εξομάλυνση και σταθεροποίηση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία, που λόγω των απρόβλεπτων πολιτικών εξελίξεων και εν αναμονή ενός δύσκολου χειμώνα, μπορεί να οδηγήσει και σε νέα φυγή πλοίων από το Αιγαίο προς το εξωτερικό.
Ο κ. Ξηραδάκης προσθέτει ότι οποιαδήποτε αναγκαιότητα για πιθανή αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου και τη δημιουργία ενός νέου χάρτη θα γίνει μόνο από τις ίδιες εταιρείες, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί πλέον να προσφέρει κάτι συγκεκριμένο από το να παρέχει μόνο διευκολύνσεις
Παράλληλα, επισημαίνει ότι όλοι εκεί που ήλπιζαν ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014 θα ακολουθούσαν μία καλύτερη χρονιά για την απόσβεση των ζημιών προηγούμενων ετών, αφού πλέον δεν υφίσταται ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και οι τιμές του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλές,
Ο σύμβουλος της XRTC δηλώνει ότι το 2013 οι εταιρίες δρομολόγησαν 57 πλοία, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και τα πέντε ακινητοποιημένα πλοία της ΝΕΛ μέγεθος που έχει υποχωρήσει κατά 40% περίπου σε σχέση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και ότι η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί και την υποχώρηση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.
Οι εταιρείες
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για την ακτοπλοΐα της XRTC, η HELLENIC SEAWAYS κατέχει το μεγαλύτερο σε αριθμό και μέγεθος στόλο, σε σχέση με τις υπόλοιπες υπό ανάλυση εταιρίες.
Σήμερα διαχειρίζεται 20 πλοία που είναι διαφοροποιημένα από πλευράς τύπου και δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο και την Αδριατική.
Από αυτά 7 είναι ταχύπλοα (HSC), 4 είναι υδροπτέρυγα (HYDROFOILS), και 10 είναι επιβατηγά - οχηματαγωγά (RO-PAX). Η συνεχιζόμενη μείωση του στόλου της εταιρίας σε σχέση με το 2012 οφείλεται στην πώληση των RO-RO «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ κατά το δίμηνο Ιούλιος - Αύγουστος του έτους 2014, η εταιρία προέβη στην πώληση των «Εξπρές Σαντορίνη» και «Ocean Life» τα οποία δεν εντάσσονταν πλέον στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της.
Το 2010 η HELLENIC SEAWAYS διακίνησε 3.911.889 επιβάτες, το 2011 3.688.379, το 2012 2.913.910 το 2013 2.866.016 επιβάτες και το 2014 2.933.532 επιβάτες.
Η MINOAN LINES δραστηριοποιείται στην Ελληνική αγορά με δύο πλοία στην γραμμή Πειραιάς-Κρήτη και με τέσσερα πλοία στην Αδριατική (τα 2 είναι ναυλωμένα από τρίτους)
Το 2010 διακίνησε στον ελλαδικό χώρο 1.514.000 επιβάτες, το 2011 1.553.800 το 2012 1.092.695, το 2013 1.142.695 το 2014 1.208.000.
Η εταιρία ATTICA GROUP διαχειρίζεται ένα στόλο 13 πλοίων, 4 εκ των οποίων ανήκουν στη SUPERFAST και 9 στη BLUE STAR FERRIES. Στις 7 Νοεμβρίου 2014 πουλήθηκε το πλοίο Blue Star Ithaki και πλέον ο όμιλος κατέχει 8 πλοία της Blue Star.
Το 2010 η εταιρία διακίνησε 4.457.821 επιβάτες, το 2011 3.562.038 το 2012 3.525.683 το 2013 3.762.679 και το 2014 4.131.990 επιβάτες.
Η ΑΝΕΚ δραστηριοποιείται με τρία πλοία στην περιοχή της Αδριατικής και της Κρήτης, με δύο σε Πελοπόννησο-Κρήτη και Κυκλάδες και 2 έχει ναυλωμένα στο εξωτερικό.
Η εταιρία διακίνησε το 2010, 2.728.000 επιβάτες το 2011 2.212.126 επιβάτες το 2013 1.899.551 το 2013 1.500.000 και το 2014 1.420.000
Η εταιρία NEL LINES διαχειρίζεται σήμερα ένα στόλο 16 πλοίων. Έχει κηρυχθεί έκπτωτη από τη γραμμή του Βορείου Αιγαίου και τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Τα πλοία της δεν εκτελούν πλέον δρομολόγια.
Το 2010 η εταιρεία διακίνησε 711.488 επιβάτες το 2011 896.450 το 2012 670.629 το 2013 592.011 και το 2014 474.499.
Ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC εξηγεί ότι ήδη τα στελέχη των εταιρειών βρίσκονται σε διαρκή αναζήτηση νέων αγορών και συμμαχιών εκτός Ελλάδας.
Τι γίνεται στη διεθνή αγορά των ferries
Ήδη προσθέτει στη διεθνή αγορά των ferries αυτή τη στιγμή υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης και δημιουργούνται ανάγκες.
Για παράδειγμα στη Μαύρη Θάλασσα μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Μόσχα, Ρώσοι και Τούρκοι δρομολογούν νέες ναυλώσεις.
Ανάγκες υπάρχουν επίσης στην Καραϊβικής ενώ άνοιγμα υπάρχει στην αγορά της Κούβας και σύνδεσής της με το Μαϊάμι μετά την εξομάλυνση των οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων ΗΠΑ - Κούβας και χαλάρωση του πολυετούς εμπάργκο των Αμερικανών.
Ήδη τέσσερις εταιρείες παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών οι «Baja Ferries», «United Caribbean Lines Florida»,«Havana Ferry Partners of Fort Lauderdale» και Airline Brokers Co εξασφάλισαν σχετική άδεια από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αρχίσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Φλόριντας - Αβάνας.
Οι παραπάνω εταιρείες έχουν αρχίζει ανάλογη διαδικασία για αδειοδότηση και από τις αρμόδιες κουβανικές αρχές.
Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για τις γραμμές στη βόρεια Ευρώπη Σουηδία Φινλανδία Νορβηγία αλλά και στη δυτική Μεσόγειο, κυρίως στις συνδέσεις που αφορούν την Ισπανία και τη Γαλλία με τη βόρεια Αφρική
Ανάκαμψη υπάρχει και στις πολυνησιακές χώρες της Ασίας, αλλά και στην Κίνα και την Κορέα που ζητούν νεότευκτα βαπόρια κάτω των 15 ετών .
«Η λογική λέει ότι είναι καλύτερα να φέρεις μεταχειρισμένα πλοία και να ναυλώσεις η να πουλήσεις τα καινούργια στο εξωτερικό παρά να συνεχίζεις με αυτή τη κατάσταση», τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει ότι ελπίδα να δημιουργηθούν γραμμές κορμοί και σύνδεσής τους στα μικρά νησιά με μικρά πλοία χάθηκε λόγω έλλειψης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος από τους πλοιοκτήτες αλλά και αναστολής χρηματοδότησης από τις τράπεζες.
«Πιθανόν» προσθέτει «ακτοπλοϊκές εταιρείες λαϊκής βάσης αν δημιουργηθούν από κάποιους νησιώτες να μπορούν να λύσουν εν μέρει τα προβλήματα του δικτύων και των πολλαπλών προσεγγίσεων» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτή τη στιγμή «δεν υπάρχει καμία τράπεζα που να μπορεί να προσφέρει χρηματοδότηση στην ελληνική ακτοπλοΐα λόγω ρίσκου».
Συγκεκριμένα, όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής χρηματοδότησης XRTC Γιώργος Ξηραδάκης, η πορεία της ελληνικής ακτοπλοΐας αυτή τη στιγμή εξαρτάται πάρα πολύ από την εξομάλυνση και σταθεροποίηση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία, που λόγω των απρόβλεπτων πολιτικών εξελίξεων και εν αναμονή ενός δύσκολου χειμώνα, μπορεί να οδηγήσει και σε νέα φυγή πλοίων από το Αιγαίο προς το εξωτερικό.
Ο κ. Ξηραδάκης προσθέτει ότι οποιαδήποτε αναγκαιότητα για πιθανή αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου και τη δημιουργία ενός νέου χάρτη θα γίνει μόνο από τις ίδιες εταιρείες, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί πλέον να προσφέρει κάτι συγκεκριμένο από το να παρέχει μόνο διευκολύνσεις
Παράλληλα, επισημαίνει ότι όλοι εκεί που ήλπιζαν ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014 θα ακολουθούσαν μία καλύτερη χρονιά για την απόσβεση των ζημιών προηγούμενων ετών, αφού πλέον δεν υφίσταται ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και οι τιμές του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλές,
- οι πολιτικές εξελίξεις,
- το δημοψήφισμα,
- τα capital controls στις τράπεζες,
- η αναμονή για την υπογραφή νέας συμφωνίας με τους θεσμούς, αλλά και
- οι αβέβαιες πολιτικές εξελίξεις με το ενδεχόμενο πιθανότητας εκλογών, δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας στον κλάδο και στροφή προς ξένες αγορές.
Ο σύμβουλος της XRTC δηλώνει ότι το 2013 οι εταιρίες δρομολόγησαν 57 πλοία, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και τα πέντε ακινητοποιημένα πλοία της ΝΕΛ μέγεθος που έχει υποχωρήσει κατά 40% περίπου σε σχέση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και ότι η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί και την υποχώρηση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.
Οι εταιρείες
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για την ακτοπλοΐα της XRTC, η HELLENIC SEAWAYS κατέχει το μεγαλύτερο σε αριθμό και μέγεθος στόλο, σε σχέση με τις υπόλοιπες υπό ανάλυση εταιρίες.
Σήμερα διαχειρίζεται 20 πλοία που είναι διαφοροποιημένα από πλευράς τύπου και δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο και την Αδριατική.
Από αυτά 7 είναι ταχύπλοα (HSC), 4 είναι υδροπτέρυγα (HYDROFOILS), και 10 είναι επιβατηγά - οχηματαγωγά (RO-PAX). Η συνεχιζόμενη μείωση του στόλου της εταιρίας σε σχέση με το 2012 οφείλεται στην πώληση των RO-RO «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ κατά το δίμηνο Ιούλιος - Αύγουστος του έτους 2014, η εταιρία προέβη στην πώληση των «Εξπρές Σαντορίνη» και «Ocean Life» τα οποία δεν εντάσσονταν πλέον στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της.
Το 2010 η HELLENIC SEAWAYS διακίνησε 3.911.889 επιβάτες, το 2011 3.688.379, το 2012 2.913.910 το 2013 2.866.016 επιβάτες και το 2014 2.933.532 επιβάτες.
Η MINOAN LINES δραστηριοποιείται στην Ελληνική αγορά με δύο πλοία στην γραμμή Πειραιάς-Κρήτη και με τέσσερα πλοία στην Αδριατική (τα 2 είναι ναυλωμένα από τρίτους)
Το 2010 διακίνησε στον ελλαδικό χώρο 1.514.000 επιβάτες, το 2011 1.553.800 το 2012 1.092.695, το 2013 1.142.695 το 2014 1.208.000.
Η εταιρία ATTICA GROUP διαχειρίζεται ένα στόλο 13 πλοίων, 4 εκ των οποίων ανήκουν στη SUPERFAST και 9 στη BLUE STAR FERRIES. Στις 7 Νοεμβρίου 2014 πουλήθηκε το πλοίο Blue Star Ithaki και πλέον ο όμιλος κατέχει 8 πλοία της Blue Star.
Το 2010 η εταιρία διακίνησε 4.457.821 επιβάτες, το 2011 3.562.038 το 2012 3.525.683 το 2013 3.762.679 και το 2014 4.131.990 επιβάτες.
Η ΑΝΕΚ δραστηριοποιείται με τρία πλοία στην περιοχή της Αδριατικής και της Κρήτης, με δύο σε Πελοπόννησο-Κρήτη και Κυκλάδες και 2 έχει ναυλωμένα στο εξωτερικό.
Η εταιρία διακίνησε το 2010, 2.728.000 επιβάτες το 2011 2.212.126 επιβάτες το 2013 1.899.551 το 2013 1.500.000 και το 2014 1.420.000
Η εταιρία NEL LINES διαχειρίζεται σήμερα ένα στόλο 16 πλοίων. Έχει κηρυχθεί έκπτωτη από τη γραμμή του Βορείου Αιγαίου και τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Τα πλοία της δεν εκτελούν πλέον δρομολόγια.
Το 2010 η εταιρεία διακίνησε 711.488 επιβάτες το 2011 896.450 το 2012 670.629 το 2013 592.011 και το 2014 474.499.
Ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC εξηγεί ότι ήδη τα στελέχη των εταιρειών βρίσκονται σε διαρκή αναζήτηση νέων αγορών και συμμαχιών εκτός Ελλάδας.
Τι γίνεται στη διεθνή αγορά των ferries
Ήδη προσθέτει στη διεθνή αγορά των ferries αυτή τη στιγμή υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης και δημιουργούνται ανάγκες.
Για παράδειγμα στη Μαύρη Θάλασσα μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Μόσχα, Ρώσοι και Τούρκοι δρομολογούν νέες ναυλώσεις.
Ανάγκες υπάρχουν επίσης στην Καραϊβικής ενώ άνοιγμα υπάρχει στην αγορά της Κούβας και σύνδεσής της με το Μαϊάμι μετά την εξομάλυνση των οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων ΗΠΑ - Κούβας και χαλάρωση του πολυετούς εμπάργκο των Αμερικανών.
Ήδη τέσσερις εταιρείες παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών οι «Baja Ferries», «United Caribbean Lines Florida»,«Havana Ferry Partners of Fort Lauderdale» και Airline Brokers Co εξασφάλισαν σχετική άδεια από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αρχίσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Φλόριντας - Αβάνας.
Οι παραπάνω εταιρείες έχουν αρχίζει ανάλογη διαδικασία για αδειοδότηση και από τις αρμόδιες κουβανικές αρχές.
Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για τις γραμμές στη βόρεια Ευρώπη Σουηδία Φινλανδία Νορβηγία αλλά και στη δυτική Μεσόγειο, κυρίως στις συνδέσεις που αφορούν την Ισπανία και τη Γαλλία με τη βόρεια Αφρική
Ανάκαμψη υπάρχει και στις πολυνησιακές χώρες της Ασίας, αλλά και στην Κίνα και την Κορέα που ζητούν νεότευκτα βαπόρια κάτω των 15 ετών .
«Η λογική λέει ότι είναι καλύτερα να φέρεις μεταχειρισμένα πλοία και να ναυλώσεις η να πουλήσεις τα καινούργια στο εξωτερικό παρά να συνεχίζεις με αυτή τη κατάσταση», τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει ότι ελπίδα να δημιουργηθούν γραμμές κορμοί και σύνδεσής τους στα μικρά νησιά με μικρά πλοία χάθηκε λόγω έλλειψης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος από τους πλοιοκτήτες αλλά και αναστολής χρηματοδότησης από τις τράπεζες.
«Πιθανόν» προσθέτει «ακτοπλοϊκές εταιρείες λαϊκής βάσης αν δημιουργηθούν από κάποιους νησιώτες να μπορούν να λύσουν εν μέρει τα προβλήματα του δικτύων και των πολλαπλών προσεγγίσεων» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτή τη στιγμή «δεν υπάρχει καμία τράπεζα που να μπορεί να προσφέρει χρηματοδότηση στην ελληνική ακτοπλοΐα λόγω ρίσκου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου