Τις προϋποθέσεις για να λάβει ανήλικο τέκνο το επώνυμο του πατρίου του οριοθέτησε το Δ΄τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σύμφωνα με την απόφαση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου η αλλαγή του επωνύμου υπάγεται και στην αρμοδιότητα του Δημάρχου ο οποίος σε περίπτωση άρνησης πρέπει να αιτιολογεί επαρκώς την απόφαση του.
Αφορμή για την έκδοση της απόφασης στάθηκε άρνηση δημάρχου της Δυτικής Μακεδονίας να αποδεχθεί την αλλαγή επωνύμου ανήλικου παιδιού. Διευκρινίζεται πως εμπλοκή στην αλλαγή του επωνύμου έχουν ο δήμαρχος, ο περιφερειάρχης και ο υπουργός Εσωτερικών.
Την αλλαγή του επωνύμου ,για «ψυχολογικούς και κοινωνικούς λόγους", ζήτησε η μητέρα του παιδιού το οποίο γεννήθηκε το 2006. Τότε, ο φυσικός του πατέρας με συμβολαιογραφική πράξη το αναγνώρισε και το παιδι έλαβε το επώνυμο του. Τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, δεν υπήρχε επικοινωνία του παιδιού με τον πατέρα, το οποίο μεγάλωνει με τον τωρινό της σύντροφο τον οποίο παντρεύτηκε το 2010 και είναι ο άνθρωπος που το φροντίζει.
Τελικά, το Δ΄τμήμα του ΣτΕ έκρινε πως η αλλαγή του επωνύμου, προϋποτίθεται την συνδρομή συγκεκριμένων και σοβαρών λόγων, των οποίων η εκτίμηση ανήκει στην αρμόδια διοικητικής αρχής και προσθέτει ότι ο δήμαρχος, είναι δέσμιος «σε κάθε περίπτωση, προπαντός, να εκτιμά τους λόγους που επικαλείται ο αιτών τη μεταβολή του επωνύμου του και να αποφαίνεται εν όψει της σοβαρότητας των λόγων αυτών, εάν ενδείκνυται ή όχι να εγκριθεί η ζητούμενη μεταβολή, αιτιολογώντας ειδικά, από την άποψη αυτή, την απόφασή του». Αυτό αφορά και την αλλαγή επωνύμου, αναγνωρισθέντος ή υιοθετηθέντος τέκνου (άρθρα 15061-562 Α.Κ.).
Κατά την απόφαση του ΣτΕ, ο δήμαρχος δεν άσκησε την κατά το νομοθετικό διάταγμα 2573/1953 αρμοδιότητά του, δηλαδή δεν εξέτασε αν με βάση τους λόγους που εξέθεσε η μητέρα του ανηλίκου, «ήταν ή όχι ενδεδειγμένη η μεταβολή του επωνύμου του υιού της, ώστε να δεχθεί ή να απορρίψει το αίτημα με ειδική αιτιολογία».
Η υπόθεση αναπέμφθηκε και πάλι στην αρμόδια δημοτική αρχή προκειμένου να κριθεί αιτιολογημένα το αίτημα της μητέρας.
Αφορμή για την έκδοση της απόφασης στάθηκε άρνηση δημάρχου της Δυτικής Μακεδονίας να αποδεχθεί την αλλαγή επωνύμου ανήλικου παιδιού. Διευκρινίζεται πως εμπλοκή στην αλλαγή του επωνύμου έχουν ο δήμαρχος, ο περιφερειάρχης και ο υπουργός Εσωτερικών.
Την αλλαγή του επωνύμου ,για «ψυχολογικούς και κοινωνικούς λόγους", ζήτησε η μητέρα του παιδιού το οποίο γεννήθηκε το 2006. Τότε, ο φυσικός του πατέρας με συμβολαιογραφική πράξη το αναγνώρισε και το παιδι έλαβε το επώνυμο του. Τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, δεν υπήρχε επικοινωνία του παιδιού με τον πατέρα, το οποίο μεγάλωνει με τον τωρινό της σύντροφο τον οποίο παντρεύτηκε το 2010 και είναι ο άνθρωπος που το φροντίζει.
Τελικά, το Δ΄τμήμα του ΣτΕ έκρινε πως η αλλαγή του επωνύμου, προϋποτίθεται την συνδρομή συγκεκριμένων και σοβαρών λόγων, των οποίων η εκτίμηση ανήκει στην αρμόδια διοικητικής αρχής και προσθέτει ότι ο δήμαρχος, είναι δέσμιος «σε κάθε περίπτωση, προπαντός, να εκτιμά τους λόγους που επικαλείται ο αιτών τη μεταβολή του επωνύμου του και να αποφαίνεται εν όψει της σοβαρότητας των λόγων αυτών, εάν ενδείκνυται ή όχι να εγκριθεί η ζητούμενη μεταβολή, αιτιολογώντας ειδικά, από την άποψη αυτή, την απόφασή του». Αυτό αφορά και την αλλαγή επωνύμου, αναγνωρισθέντος ή υιοθετηθέντος τέκνου (άρθρα 15061-562 Α.Κ.).
Κατά την απόφαση του ΣτΕ, ο δήμαρχος δεν άσκησε την κατά το νομοθετικό διάταγμα 2573/1953 αρμοδιότητά του, δηλαδή δεν εξέτασε αν με βάση τους λόγους που εξέθεσε η μητέρα του ανηλίκου, «ήταν ή όχι ενδεδειγμένη η μεταβολή του επωνύμου του υιού της, ώστε να δεχθεί ή να απορρίψει το αίτημα με ειδική αιτιολογία».
Η υπόθεση αναπέμφθηκε και πάλι στην αρμόδια δημοτική αρχή προκειμένου να κριθεί αιτιολογημένα το αίτημα της μητέρας.
το είδαμε parapolitika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου