Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον «εισέπραξε» η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, που διενεργεί διαγωνισμό για το 67% (51% +16%) του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το τίμημα των 918,8 εκατομμυρίων δολαρίων (813,62 εκατ. ευρώ) που κατέβαλε κινεζικό κονσόρτσιουμ υπό την Cosco Pacific για την εξαγορά του 64,5% του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού της Τουρκίας, Kumport Terminal, στον κόλπο του Μαρμαρά. Και αυτό, διότι δίνει ένα μέτρο του τιμήματος που θα μπορούσε να προσελκύσει ο Πειραιάς, ένα λιμάνι τρεις φορές μεγαλύτερο στο εμπορικό του τμήμα και με πολύ μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης, τόσο στα εμπορευματοκιβώτια όσο και στις άλλες δραστηριότητες όπως το car terminal και η κρουαζιέρα. Αυτό εξηγούν στην «Κ» κορυφαίες πηγές του Ταμείου.
Η είδηση της εξαγοράς προκάλεσε, πάντως, προβληματισμό στην Αθήνα αλλά και διεθνώς εξαιτίας της συμμετοχής της Cosco στον διαγωνισμό για τον Πειραιά, όχι όμως και στους κύκλους της λιμενικής βιομηχανίας. Η εκτίμηση πως η Cosco στρέφει την προσοχή της σε εναλλακτικές δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το αντίθετο: δημιουργείται μια νέα αγορά για το διαμετακομιστικό εμπόριο του Πειραιά. Και αυτό διότι, όπως εξηγούν στην «Κ» ανώτατοι κύκλοι της Cosco, στην Ελλάδα το σύνολο σχεδόν του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται το Kumport Terminal αφορά εισαγόμενο στην Τουρκία τοπικό φορτίο και όχι, όπως στην περίπτωση του Πειραιά, διαμετακομιστικό. Ετσι, ο Πειραιάς θα μπορεί να υποδέχεται φορτία που καταφθάνουν με μεγάλα πλοία από την Ασία με τελικό προορισμό την Τουρκία και από εδώ να προωθούνται με μικρότερα πλοία στο Kumport.
Τις συνέργειες αυτές ανέφερε άλλωστε και η μητρική της ελληνικής μονάδας που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, Cosco Pacific. Συγκεκριμένα τονίζει πως «το διοικητικό συμβούλιο έχει την άποψη πως το Kumport διαθέτει καλές προοπτικές ανάπτυξης δεδομένων και των δυνητικών συνεργειών με την υπάρχουσα επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά. Επιπλέον το Kumport βρίσκεται στην Τουρκία, που αποτελεί στρατηγική τοποθεσία κατά μήκος του «Silk Road Economic Belt» και του «21st Maritime Silk Road». Πρόκειται για τον οδικό και θαλάσσιο εμπορικό άξονα αντίστοιχα, στους οποίους το Πεκίνο επενδύει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Η Cosco δεν είναι η μόνη υποψήφια επενδυτής για τον ΟΛΠ που έχει πλέον λιμάνι στην Τουρκία. Λίγα χρόνια πριν η A.P. Moller-Maersk απέκτησε το λιμάνι της Σμύρνης, ή Aegean Gateway Terminal.
Η νέα συμφωνία της Cosco στην Τουρκία έχει ως εξής: κοινοπραξία της Cosco Pacific (40%) σε συνεργασία με την China Merchants Group (40%) και το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Κίνας, China Investment Corp (20%) εξαγοράζει το 64,5% της εταιρείας συμμετοχών Fina Liman, μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της οποίας είναι το λιμάνι Kumport. Το εναπομείναν 35,5% της Fina Liman ανήκει στην Turkac συμφερόντων του State General Reserve Fund του σουλτανάτου του Ομάν. Ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Kumport βρίσκεται στο Αμπαρλί στην ευρωπαϊκή ακτή της Προποντίδας και είναι ο 3ος μεγαλύτερος της Τουρκίας. Μπορεί να διαχειριστεί πλοία έως 18.000 teu και η δυναμικότητά του ανέρχεται στα 1,84 εκατ. teu αλλά μπορεί να αναπτυχθεί έως τα 3,5 εκατ. Συγκριτικά ο Πειραιάς διαχειρίζεται ήδη 3,5 εκατ. teu και η νέα επένδυση των 230 εκατ. ευρώ που υλοποιεί η Cosco Pacific στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ από 3,7 εκατ. teu σε τουλάχιστον 6,2 εκατ. teu.
Η είδηση της εξαγοράς προκάλεσε, πάντως, προβληματισμό στην Αθήνα αλλά και διεθνώς εξαιτίας της συμμετοχής της Cosco στον διαγωνισμό για τον Πειραιά, όχι όμως και στους κύκλους της λιμενικής βιομηχανίας. Η εκτίμηση πως η Cosco στρέφει την προσοχή της σε εναλλακτικές δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το αντίθετο: δημιουργείται μια νέα αγορά για το διαμετακομιστικό εμπόριο του Πειραιά. Και αυτό διότι, όπως εξηγούν στην «Κ» ανώτατοι κύκλοι της Cosco, στην Ελλάδα το σύνολο σχεδόν του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται το Kumport Terminal αφορά εισαγόμενο στην Τουρκία τοπικό φορτίο και όχι, όπως στην περίπτωση του Πειραιά, διαμετακομιστικό. Ετσι, ο Πειραιάς θα μπορεί να υποδέχεται φορτία που καταφθάνουν με μεγάλα πλοία από την Ασία με τελικό προορισμό την Τουρκία και από εδώ να προωθούνται με μικρότερα πλοία στο Kumport.
Τις συνέργειες αυτές ανέφερε άλλωστε και η μητρική της ελληνικής μονάδας που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, Cosco Pacific. Συγκεκριμένα τονίζει πως «το διοικητικό συμβούλιο έχει την άποψη πως το Kumport διαθέτει καλές προοπτικές ανάπτυξης δεδομένων και των δυνητικών συνεργειών με την υπάρχουσα επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά. Επιπλέον το Kumport βρίσκεται στην Τουρκία, που αποτελεί στρατηγική τοποθεσία κατά μήκος του «Silk Road Economic Belt» και του «21st Maritime Silk Road». Πρόκειται για τον οδικό και θαλάσσιο εμπορικό άξονα αντίστοιχα, στους οποίους το Πεκίνο επενδύει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Η Cosco δεν είναι η μόνη υποψήφια επενδυτής για τον ΟΛΠ που έχει πλέον λιμάνι στην Τουρκία. Λίγα χρόνια πριν η A.P. Moller-Maersk απέκτησε το λιμάνι της Σμύρνης, ή Aegean Gateway Terminal.
Η νέα συμφωνία της Cosco στην Τουρκία έχει ως εξής: κοινοπραξία της Cosco Pacific (40%) σε συνεργασία με την China Merchants Group (40%) και το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Κίνας, China Investment Corp (20%) εξαγοράζει το 64,5% της εταιρείας συμμετοχών Fina Liman, μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της οποίας είναι το λιμάνι Kumport. Το εναπομείναν 35,5% της Fina Liman ανήκει στην Turkac συμφερόντων του State General Reserve Fund του σουλτανάτου του Ομάν. Ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Kumport βρίσκεται στο Αμπαρλί στην ευρωπαϊκή ακτή της Προποντίδας και είναι ο 3ος μεγαλύτερος της Τουρκίας. Μπορεί να διαχειριστεί πλοία έως 18.000 teu και η δυναμικότητά του ανέρχεται στα 1,84 εκατ. teu αλλά μπορεί να αναπτυχθεί έως τα 3,5 εκατ. Συγκριτικά ο Πειραιάς διαχειρίζεται ήδη 3,5 εκατ. teu και η νέα επένδυση των 230 εκατ. ευρώ που υλοποιεί η Cosco Pacific στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ από 3,7 εκατ. teu σε τουλάχιστον 6,2 εκατ. teu.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου