Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

Βιοντίζελ: τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια κλείνουν – Οι εισαγωγές αυξάνονται


Πολλά ευρωπαϊκά διυλιστήριαβιοντίζελ αναμένεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα επιβίωσης και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα δεχθεί πιέσεις να θέσει εμπόδια στις εισαγωγές πρώτης ύλης (καρπών) τα επόμενα χρόνια, καθώς ο συνδυασμός χαμηλής ζήτησης για το “πράσινο” καύσιμο στην Ευρώπη και ανελέητου ανταγωνισμού από παραγωγούς καρπών βιοκαυσίμων στο εξωτερικό πλήττουν τον κλάδο.
Τον κίνδυνο διακοπής λειτουργίας πολλών εταιρειών βιοντίζελ στην Ευρώπη επιβεβαιώνει στο Reutersο Γενικός Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Βιοντίζελ (European Biodiesel Board – EBB) Ραφαέλλο Γκαροφάλο και τονίζει πως “πολλές εταιρείες έχουν ήδη κλείσει, κυρίως σε Γερμανία και Ισπανία”.
Το ΕΒΒ εκτιμά πως η παραγωγική δυνατότητα βιοντίζελ στην ΕΕ ανέρχεται σε 22,1 εκατ. τόνους με τις μονάδες να λειτουργούν μόνο στο 44% αυτής της δυνατότητας.
Η χαμηλή ποσότητα και ποιότητα της ευρωπαϊκής ελαιοκράμβης έχει καταστήσει τις εισαγωγές φοινικέλαιου και σογιέλεαιου πολύ ελκυστικές. Βασικοί εξαγωγείς είναι η Αργεντινή και η Ινδονησία με 1,4 εκατ. τόνους και 830 χιλ. τόνους το 2011 έναντι 1,1 εκατ. τόνους και 516 χιλ. τόνους πέρυσι.
Την ίδια στιγμή, οι παραγωγοί βιοντίζελ δέχονται πιέσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις που αμφισβητούν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη της καλλιέργειας ελαιοκράμβης, φοινικόδεντρων ή σόγιας (διαβάστε εδώ).
Σε δεινή θέση βρίσκονται τα διυλιστήρια και οι παραγωγοί βιοντίζελ σε Ισπανία και Ιταλία με τους αναλυτές να προβλέπουν σημαντική κρίση καθώς η παραγωγή έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Παράλληλα, οι εισαγωγές βιοντίζελ από φοινικέλαιο αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κυρίως από την Ινδονησία.
“Η ζήτηση για βιοντίζελ στην Ευρώπη διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα και κρατά αρκετά ψηλά την τιμή του φοινικέλαιου παρά την εκτίμηση για αύξηση της παραγωγής το επόμενο έτος” δηλώνει στο Reuters Ινδονήσιος έμπορος που εξάγει φοινικέλαιο στη Γερμανία.
Παρόλα αυτά, οι αυξανόμενες εισαγωγές, κυριώς από την Ινδονησία, ενδέχεται να δημιουργήσουν τριβές σε διεθνές επίπεδο, καθώς πολλοί διαμαρτύρονται για τεχνητή διαμόρφωση του κόστους εισαγωγής χαμηλά.
“Το φοινικέλαιο, ακόμα και το βιοντίζελ ως τελικό προϊόν, πωλείται στην εσωτερική αγορά της Ινδονησίας σε τιμή πολύ υψηλότερη από την τιμή εξαγωγής στην Ευρώπη [...] πρόκειται για προφανή περίπτωση ντάμπινγκ” λέει o Γκαροφάλο.
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως η ΕΕ θα θέσει, έστω και προσωρινά, δασμούς για να περιορίσει τις εισαγωγές βιοντίζελ.
Το ΕΒΒ καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να λάβουν μέτρα προς την επίτευξη του στόχου που προβλέπει “παρουσία” του βιοντίζελ σε 10% στις μεταφορές ως το 2020 (για χρήση βιοντίζελ στις αερομεταφορέςδιαβάστε εδώ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου